راههای سفید کردن دندان
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت
 

6 راه کاملا طبیعی برای سفید کردن دندان ها

دندان‌ها به ناچار و طی یک روند طبیعی با افزایش سن، شروع به زرد شدن می‌کنند. اما طیف وسیعی از استراتژی‌ها و راهکارها می‌توانند روند زرد شدن دندان ها را کندتر کرده و حتی آن را معکوس کنند. در حالی که کیت‌های سفید کننده دندان در اکثر داروخانه ها به راحتی در دسترس است، بسیاری از داروهای طبیعی وجود دارند که می توانند به از بین بردن لکه‌ها و محافظت از مینای دندان کمک کنند.

چرا دندان ها زرد می‌ شوند؟

دندان ها به دو دلیل زرد می شوند که هر دو علت با افزایش سن تشدید پیدا میکنند:

1-فرسودگی و نازک شدن مینای دندان

لایه بیرونی دندان‌ها از مینای دندان تشکیل شده است. مینا لایه ای تقریباً سفید رنگ است و از ساختار عمیق‌تر دندان محافظت می‌کند. در زیر مینای دندان لایه‌ای دیگر به نام عاج قرار دارد که به رنگ زرد مایل به قهوه ای است. هنگامی که لایه مینای دندان نازک یا از بین می‌رود، دندان ها شما زرد به نظر می‌رسند. مصرف غذاهای اسیدی، بیماری لثه و روند پیری می‌توانند مینای دندان را از بین ببرند.

2-لکه‌ها

غذاها و نوشیدنی‌های خاص مانند قهوه، می توانند دندان ها را لکه دار کنند. بعضی از این غذاها و نوشیدنی ها مینای دندان را هم پوشانده و باعث افزایش زردی آن می‌شود. از دیگر مواردی که میتوانند باعث ایجاد لکه بر روی دندان ها شوند سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر و یا حتی مصرف انواع خاصی از آنتی بیوتیک است.

چگونه دندان ها را با روشی کاملا طبیعی سفید کنیم؟

راهکارهای زیر ممکن است به سفیدتر کردن دندان ها کمک کند:

1-ایجاد تغییرات مثبت در رژیم غذایی

اجتناب از مصرف غذاها و نوشیدنی هایی که موجب تغییر رنگ یا زرد شدن دندان ها می‌شوند، یکی از اولین کارهایی است که باید برای سفید کردن دندان های خود انجام دهید. مواد غذایی و نوشیدنی هایی مانند شراب و چای که حاوی جوهر مازو هستند، می‌توانند دندان ها را لکه دار کنند. قهوه و نوشابه و آب میوه های تیره نیز می توانند باعث لکه دار شدن آنها شوند.

افرادی که نگران رنگ دندان های خود هستند، باید از مصرف بیش از حد مرکبات، قهوه و نوشابه خودداری کنند. از طرف دیگر، همیشه باید دندان‌های خود را بعد از مصرف این مواد غذایی و نوشیدنی ها مسواک بزنید.

دندانپزشکان توصیه می‌کنند که حداکثر 30 دقیقه پس از صرف غذا حتما مسواک بزنید. چون بلافاصله پس از مصرف غذا فعالیت باکتری ها و میکروب ها در دهان شما شروع میشود. که میتوانند محیط دهان را اسیدی کرده و به بافت دندان ها آسیب برسانند.

ترک سیگار می تواند خطر ایجاد لکه های نیکوتین روی دندان را کاهش دهد. این کار همچنین می تواند از پوسیدگی دندان و بیماری لثه جلوگیری کند، که هر دو می توانند به مینای دندان آسیب رسانده و باعث بروز مشکلات بهداشت دهان و دندان شوند.

2-برای سفید کردن دندان ها روغن های گیاهی را امتحان کنید

روغن کشیدن به دندان ها یکی از روش های باستانی شستشوی دهان و دندان با کمک روغن های طبیعی است. در این روش برای از بین بردن کثیفی، باکتری ها و باقی مانده غذا در لابلای دندان از روغن های قوی گیاهی استفاده میشود.

روغن کشیدن دندان به هیچ عنوان جایگزین مناسبی برای مسواک و نخ دندان نیست. اما برخی تحقیقات نشان می دهد که شستن دهان با روغن های خاص ممکن است به سفیدتر شدن دندان ها کمک کند.

انجمن دندانپزشکی آمریكا (ADA) اظهار میکند: كشیدن روغن به دندان یک روش دندانپزشکی غیر متعارف است. هیچ مطالعات علمی معتبری وجود ندارد كه نشان دهد كشیدن روغن باعث كاهش حفره‌ها، سفید شدن دندان ها یا بهبود سلامت دهان و دندان می شود. با این حال هیچ شواهدی مبنی بر نا کار آمد نبودن آن نیز در دسترس نیست.

برای امتحان کردن این روش، ده دقیقه پس از مسواک زدن دهان را با روغن بشویید و سپس آن را از دهان خود خارج کنید.

روغن های مناسب برای کشیدن روغن به دندان عبارتند از:

  • روغن نارگیل
  • روغن آفتابگردان
  • روغن کنجد

3-مسواک زدن با جوش شیرین

جوش شیرین می تواند به آرامی لکه های سطح دندان را از بین ببرد. برخی افراد نگران این هستند که جوش شیرین خیلی زننده است و ممکن است مینای دندان را خرد کرده یا به آن آسیب بزند. اما تحقیقات سال 2017 نشان داد که جوش شیرین برای سفید کردن دندان ها یک راه ایمن است و برای از بین بردن لکه ها و زردی دندان مناسب است.

جوش شیرین همچنین ممکن است به مبارزه با باکتری ها کمک کند.  تحقیقات نشان می دهد که ممکن است جوش شیرین بتواند پلاک را کاهش داده و از پوسیدگی دندان جلوگیری کند.

4- استفاده از پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن یک سفید کننده طبیعی است که می تواند به سفیدتر شدن دندانهای لکه دار کمک کند. برای سفید کردن دندان ها به روشی بهینه، فرد می تواند به مدت 1-2 دقیقه دو بار در روز به مدت یک هفته با ترکیبی از جوش شیرین و پراکسید هیدروژن مسواک بزند. استفاده از پراکسید هیدورژن تنها به صورتت گاه به گاه باید انجام شود و نباید هر روز از آن استفاده کرد.

پراکسید هیدروژن ممکن است حساسیت دندان را افزایش دهد. بنابراین برای استفاده طولانی مدت یا برای افرادی که قبلاً دندان‌های حساس دارند مناسب نیست.

5- سفید کردن دندان با میوه

پاپائین و  و برومیلین، آنزیم های هستند که به ترتیب در میوه های پاپایا و آناناس یافت میشوند. این آنزیم ها به رفع رنگ زرد دندان ها کمک میکنند.

یک مطالعه در سال 2012 نشان داد كه محصولات بهداشتی حاوی این میوه ها می توانند اثرات سفیدکننده متوسطی بر روی دندان داشته باشند. با این حال، نویسندگان این مطالعه هشدار داده اند که تحقیقات بیشتری برای تعیین مؤثر بودن این آنزیم ها لازم است.

6-حفظ بهداشت دهان و دندان

حفظ بهداشت دهان و دندان مهم‌ترین کاری است که افرد می‌تواند برای کاهش زردی دندان انجام دهند. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور منظم:

  • از مینای دندان محافظت می کند
  • از پوسیدگی لثه جلوگیری می کند
  • و لکه ها را از بین می برد.

رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان شامل موارد زیر است:

  • حداقل دو بار در روز مسواک بزنید. افرد حتما باید اطراف لثه و قسمت پشتی دندان را نیز تمیز کند.
  • با استفاده از خمیر دندان فلوراید مسواک بزرنید: فلوراید می تواند حتی پوسیدگی دندان را معکوس کند. اگرچه برخی از افراد با استفاده از فلوراید مخالف هستند، اما دندانپزشکان معتقدند که فلوراید برای سلامتی دندان‌ها ایمن و مفید است.
  • برای از بین بردن پلاک بین دندان ها خمیردندان بکشید

این روش ها برای سفید کردن دندان مفید نیستند

برخی از راهکارهای سفید کردن که ممکن است به دندان‌ها آسیب برساند شامل موارد زیر است:

  • استفاده از مرکبات و لیمو
  • سرکه سیب
  • ذغال فعال

سفید کردن دندانها و بلیچینگ

بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها یکی از خدمات عمومی دندانپزشکی است. براساس تعریف مراجع معتبر دندانپزشکی روش جرم گیری سفید کردن دندان منجر به بازگشت رنگ دندان ها به حالت طبیعی و بلیچینگ منجر به روشن تر شدن دندان ها از حالت طبیعی می شود. سفید کردن دندان شامل مراحلی از جمله:

  • مسواک زدن با خمیر دندان های سفید کننده
  • سفید کردن دندان با لیزر
  • استفاده از نوار سفید کننده
  • استفاده از ژل سفید کننده

در حال حاضر استفاده از خدمات سفید کردن دندان ها متقاضیان زیادی دارد. با بالا رفتن سن ترک های ریزی روی مینای دندان ایجاد می شود. این ترک ها محل تجمع باکتری ها می شوند و به مرور دندان ها تغییر رنگ می دهند. روش های سفید کردن دندان این آلودگی ها و باکتری ها را پاک کرده و دندان ها دوباره سفید می شوند.

سفید کردن دندان با بلیچینگ چه تفاوتی دارد

زمانی که دندان ها را از حالت طبیعی سفیدتر می کنیم به آن “بلیچینگ” می گوییم. اما سفید کردن عادی دندان ها که منجر به بازگشت رنگ دندان ها به رنگ اولیه می شود را سفید کردن دندان ها می گوییم. بنابراین استفاده از یک خمیر دندان سفید کننده نیز می تواند به این پروسه کمک کند. اما برای انجام بلیچینگ نیاز به مواد مخصوص بلیچینگ است و با یک سفید کننده عادی نمی توان این پروسه را انجام داد.

علل تغییر رنگ و کدر شدن دندان

بسته به این که تغییر رنگ دندان و کدر شدن دندان داخلی باشد یا خارجی عوامل گوناگونی دخیل می باشند. علل کردن شدن داخلی و یا خارجی دندان به شرح زیر است:

کدر شدن خارجی دندان شامل تغییر رنگ و آسیب به مینای دندان است. این وضعیت بر اثر عواملی مثل مصرف خوراکی ها و نوشیدنی های نامناسب ایجاد می شود. الکل، تنباکو، نوشیدنی های رنگی و گازدار منجر به تغییر رنگ سطح دندان شده و سطح خارجی دندان کدر می شود. اگر این مشکل سریعا درمان شود و عملیات سفید کردن دندان انجام شود دیگر نیازی به بلیچینگ نمی باشد. همچنین عدم درمان به موقع تغییر رنگ سطح خارجی دندان منجر به آسیب به سطح داخلی دندان می شود.

کدر شدن داخلی و تغییر سطح رنگ دندان ممکن است بر اثر عوامل ذاتی و یا اکتسابی ایجاد شود. برخی افراد با بالا رفتن سن دچار تغییر رنگ داخلی دندان به طور اجتناب ناپذیری می شوند. اما اکثر افراد بر اثر عوامل اکتسابی مثل مصرف برخی داروها و یا ضربه و پوسیدگی دچار تغییر رنگ داخلی دندان می شوند. مصرف تتراسایکلین در دوره هایی از زندگی و مصرف بیش از اندازه فلوراید نیز منجر به بروز تغییر رنگ داخلی دندان می شود. به طور معمول این نوع تغییر رنگ با روش های سفید کردن و بلیچینگ قابل درمان نیست. بنابراین استفاده از روش های ترمیمی دندان مثل ونیر و کامپوزیت پیشنهاد می شود.

سفید کردن فوری دندان با نور

سفید کردن فوری دندان با نور یا سفید کردن دندان با لیزر در واقع با تابش نور قوی انجام می شود. این روش در مطب ها و کلینیک های دندانپزشکی کاربرد دارد و روشی خانگی نیست. در این روش از نور ال ای دی و یا قوس پلاسما استفاده می شود. در بین نورهایی که برای سفید کردن دندان استفاده می شود نور هالوژن برتری دارد. نور هالوژن نتایج مطلوبی را برای سفید کردن دندان به جای می گذارد. نوری برای این منظور مناسب است که مولکول های پراکسید را به خوبی تحریک کند و به پالپ دندان آسیبی نرساند.

در این روش از یک چراغ آبی رنگ استفاده می شود که دارای طول موج های مختلف و قابل تنظیم است. هر یک از این طول موج ها برای واکنش های پراکسید هیدروژن تنظیم می شوند. این مراحل طی 6 تا 15 دقیقه و با درجات 25 تا 38 درصد انجام می شود. جالب توجه است که اشعه ماورا بنفش و گرما از این نوع نور و لیزر حذف شده است. هر جلسه سفید کردن دندان در نزد دندانپزشک بین 30 دقبقه تا یک ساعت به طول می انجامد.

ماندگاری و دوام سفید کردن و بلیچینگ دندان

برای افزایش دوام نتایج حاصل از روش درمانی سفید کردن دندان، دندان پزشک احتمالاً پیشنهادات زیر را به شما ارائه خواهد کرد:

  • استفاده از روش های حفظ سفیدی دندان که بلافاصله پس از این روش یا در فواصل زمانی مشخص همچون سالی یک بار انجام می شود.
  • اجتناب از مصرف غذاها و نوشیدنی هایی که رنگ دندان ها را تیره می کند. انجام این کار باید حداقل برای مدت یک هفته پس از سفید کردن دندان انجام شود.
  • در هر زمان ممکن، استفاده از نی برای مصرف نوشیدنی هایی که رنگ دندان ها را تیره می کند.
  • حفظ سلامت دهان و دندان در سطح مناسب با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن پس از غذا خوردن و قبل از خواب

آیا بلیچینگ دندان ها را حساس خواهد نمود و یا حساسیت آن ها را بیش تر خواهد کرد؟

بله ولی نه به صورت دائم! در بعضی موارد، دندان ها حین استفاده از مواد خوراکی یا نوشیدنی سرد و گرم اندکی حساس شده که البته به صورت موقت و کاملاً گذرا می باشد و بعد از آن دندان ها دوباره به حالت نرمال باز خواهند گشت.

آیا پروسه درمانی سفید کردن دندان خطرناک است؟

خیر بلیچینگ یک شیوه خطرناک و آسیب رسان برای دندان ها و لثه شما نمی باشد. ما تاکنون موارد بسیاری از بلیچینگ را انجام داده ایم و تا به حال نمونه ای از آسیب به دندان ها مشاهده نکرده ایم. این شیوه نزدیک 20 سال است که وارد حیطه علم دندانپزشکی گردیده و تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر آسیب یا حتی ریسک آسیب آن به دندان و لثه گزارش نشده است.

هزینه سفید کردن دندان

هزینه سفید کردن دندان بسته به این که با چه روشی و با چه مواردی انجام شود متفاوت خواهد بود. همچنین محل و منطقه ای که عمل سفید کردن دندان در آنجا انجام می شود در تعیین این هزینه اثرگذار خواهد بود.

برای صرفه جویی در هزینه سفید کردن دندان موارد ذکر شده برای دوام بیشتر بلیچینگ را رعایت کنید. با توجه به این که اکثر افراد روزانه مقادیری قهوه و چای می نوشند لک شدن و زرد شدن دندان ها امری اجتناب ناپذیر است.  بنابراین حداقل سالی یک بار نیاز به صرف هزینه برای سفید کردن دندان خواهید داشت.

سوالات متداول سفید کردن دندانها و بلیچینگ

1-بلیچینگ برای چه مشکلات دندانی مناسب است؟

دندان هایی که به علت خوردن غذاهای رنگی زرد شدند بیشترین جوابدهی را به بلیچینگ دارند.

2-آیا امکان انجام بلیچینگ برای کودکان و نوجوانان وجود دارد؟

اصولا برای دندان های شیری بلیچینگ تجویز نمی شود اما برای دندان هایی که دچار بدرنگی ناشی از تروما و آسیب شده اند می توان بلیچینگ به وسیله ی کاربامید پروکساید را تجویز کرد.

3-ماندگاری  بلیچینگ بر روی دندان چقدر است؟

عوامل زیادی در ماندگاری روشن شدن دندان در اثر بلیچینگ تاثیر دارند حداقل ماندگاری بلیچینگ درحالت عادی 1 الی 3 سال است، گاهی تا 10 سال هم دوام داشته است. نوشيدن زياد قهوه و چاي پررنگ، سيگارکشیدن، استفاده زياد از نوشابه‌ها و عدم توجه به بهداشت دهان و دندان، مدت زمان دوام  بلیچینگ را کاهش میدهد.

4-آیا تغییر رنگی که ناشی از سیگار و نیکوتین باشد با بلیچینگ رفع و درمان می شود؟

از بین بردن لکه ها و تغییر رنگ های ناشی ازسیگار و نیکوتین آسان نیست. این لکه ها ابتدا سطحی هستند و در صورت عدم درمان به دندان نفوذ کرده و تبدیل به تغییر رنگ داخلی می شوند. با استفاده ی شبانه از کاربامیدپراکساید 10% به مدت 1 الی 3 ماه لکه های ناشی از نیکوتین می تواند رفع شود.

5-چگونه بلیچینگ باعث میشود دندان روشن شود؟

هیدروژن پراکسید و کاربامید پراکسید به درون مینا و عاج نفوذ می کند که صرفا یک تغییر دهنده ی رنگ سطحی نیست بلکه تغییر رنگ داخلی در دندان ایجاد می کند. این درمان بدون اثر بر سختی دندان طی یک فرآیند اکسیداسیون رنگ دندان را روشن می کند.

6-مهم ترین عوارض ناشی از بلیچینگ چیست؟

یکی از شایع ترین مشکلات حساس شدن دندان های فرد به خوراکی‌های سرد و گرم است(حساسیت های دندانی). مورد بعدی،  بر آورده نشدن خواسته بیمارانی که‌ خواهان دندان هایی ‌بسیار روشن هستند.

7-بعد از بلیچینگ چه مراقبت هایی باید انجام شود؟

بعد از بلیچینگ دندان، مصرف سیگار و مواد رنگی خوراکی مانند چای و قهوه را به حداقل برسانید و اگر مصرف کردید حتماً بلافاصله دهانتان را شستشو دهید.

8-اقدامات قبل از بلیچینگ چیست؟

قبل از اقدام به بلیچینگ باید دندان های پوسیده را ترمیم کنید. باید بدانید که بلیچینگ بر روی پر کردگی‌ها، روکش‌ها و لمینیت ها تاثیری ندارد. قبل از اقدام به بلیچینگ، در صورت وجود جرم، انجام دادن جرم گیری به نتیجه گیری بهتر کمک میکند.

 

 




:: برچسب‌ها: سفید کردن دندان، راههای سفید کردن دندان، راههای جرم گیری دندان، روشهای خانگی سفید کردن دندان ,
:: بازدید از این مطلب : 89
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : تیم برنامه نویسی استارین وب
ت : جمعه 14 خرداد 1400
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی